شیائومی جایگاه اپل را میگیرد ؟

img1
img3
img4
img5
img6
img7
img8
img9
redmi-note-10-pro-vs-iphone-12

بر اساس آمار IDC، شیائومی در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ با رشد قابل توجهی در فروش گوشی هوشمند، توانسته است به سامسونگ نزدیک شود.
IDC که در زمینه‌ی تحلیل بازار گجت‌های قابل حمل از جمله گوشی‌ هوشمند فعالیت دارد، آمار فروش جهانی تلفن‌ هوشمند طی بازه‌ی زمانی ماه آوریل تا ژوئن را منتشر کرده است. GSMArena با پرداختن به آمار IDC، گزارش می‌دهد که سامسونگ با فروش ۵۹ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در جایگاه نخست قرار دارد؛ اما به نظر می‌رسد در آینده، جایگاه نخست به شرکت دیگری تعلق یابد. در آمار ذکر شده است که جایگاه دوم به شیائومی با فروش ۵۳٫۱ میلیون دستگاه تلفن هوشمند تعلق دارد و اپل با فروش ۴۴٫۲ میلیون دستگاه آیفون، توانسته است جایگاه سوم را به دست بیاورد. شاید فاصله‌ی اپل با سامسونگ زیاد به نظر برسد؛ اما شیائومی توانسته است تا حد بسیاری به جایگاه سامسونگ نزدیک شود و حتی جایگاه شرکت کره‌ای را به خطر بیندازد. در واقع امکان دارد شیائومی در آینده به پرفروش‌ترین شرکت سازنده‌ی گوشی هوشمند در بازار جهانی تبدیل شود و آمار نیز این موضوع را تصدیق می‌کند. شرکت چینی توانسته است نسبت به سال گذشته، در بازه‌ی زمانی ماه آوریل تا ژوئن رشد ۸۶٫۶ درصدی در فروش تلفن هوشمند تجربه کند. تضعیف برخی از رقبای خانگی مانند هواوی به رشد بیشتر فروش محصولات شیائومی کمک شایانی کرده است. طبق آمار، پس از افت فروش محصولات هواوی، این شیائومی بوده است که توانسته فضای خالی را پر  و مشتریان هواوی را به سمت گوشی‌های هوشمند خود جذب کند. فروش گوشی‌ هوشمند در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۲۰، با رشد ۱۳٫۲ درصدی همراه بوده است که نشان می‌دهد بحران به‌وجودآمده به خاطر شیوع ویروس کرونا تا حدودی برطرف شده است. از اطلاعات دیگری که در آمار به چشم می‌خورد، قرار گرفتن اوپو در جایگاه چهارم با فروش ۳۲٫۸ میلیون دستگاه گوشی هوشمند است. جایگاه پنجم به ویوو تعلق دارد که توانسته است ۳۱٫۶ میلیون دستگاه تلفن هوشمند در بازار چین و سایر نقاط دنیا بفروشد. البته اوپو و ویوو برخلاف شیائومی، حضور کم‌رنگ‌تری در بازار جهانی دارند و بیشتر محصولات آن‌ها در چین فروخته می‌شود.
دور از ذهن نیست که رقبای اصلی شیائومی در آینده، شرکت‌های زیرمجموعه‌ی BBK Electronics یعنی ویوو، اوپو، ریلمی و وان‌پلاس باشند. البته شرکت نامبرده زیرمجموعه‌های دیگری نیز دارد؛ اما اوپو و ویوو مهم‌ترینشان هستند. بر اساس آمار منتشرشده، در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۳۱۳٫۲ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سراسر دنیا فروخته شده است و در این بین، چین تنها کشوری بوده که رشد منفی در زمینه‌ی فروش تلفن هوشمند تجربه کرده است. فروش گوشی هوشمند در بازه‌ی زمانی سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰، در باقی نقاط دنیا با رشد همراه بوده است؛ اما در چین رشدی منفی داشته که البته در گزارش اشاره‌ای به تفاوت فروش تلفن هوشمند در بازه‌های زمانی مختلف نمی‌شود. دلیل این امر می‌تواند کاهش فعالیت هواوی باشد. هواوی محبوبیت فراوانی در بازار چین دارد؛ اما پس از اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ی ایالات متحده تقریبا سهم قابل توجهی از بازار گوشی‌ هوشمند را از دست داده است. البته سران هواوی با معرفی سری پی ۵۰ امید دارند که بتوانند به شرایط قبل از تحریم‌ها بازگردند و جایگاه پیشین خود را به دست آورند.