نقش الگوریتم های گوگل در سئو

img1
img3
img4
img5
img6
img7
img8
img9

شرکت گوگل به عنوان معروف ترین و یکی از برترین شرکت های موتور جستجو به دنبال این است که کاربران هنگام استفاده از این موتور جستجو همواره در سریع ترین زمان ممکن به نتایج مطلوب و دلخواه خود دست یابند، بنابراین موتور جستجوی گوگل از زمان شروع به کار خود با ارائه الگوریتم های مختلف سعی بر این دارد که در پشت صحنه ی جستجوی کاربر، بهترین و مرتبط ترین نتایج را از میان سایت های مختلف فیلتر و نتیجه ای مرتبط با عبارت جستجوی کاربر را نمایش دهد.

 

چرا باید الگوریتم های گوگل را بشناسیم؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و انلاین شدن کسب و کارها و روند رو به رشد سایت های مختلف ، برای دیده شدن سایتمان نیاز هست که جایگاه قابل قبولی را در نتایج جستجوی گوگل داشته باشیم که این کار مستلزم به شناخت تکنیک های سئو و شناخت نحوه کار موتور جستجوی گوگل می باشد، درنتیجه شناخت نحوه کار این موتور جستجو و بررسی و شناخت الگوریتم های ان، به ما این دید و دانش را می دهد که وظایف هر کدام از این الگوریتم ها چیست و مطابق با نحوه کار این الگوریتم ها عمل کنیم تا در بهبود روند دیده شدن سایتمان در صفحات و نتایج اول گوگل کمک کنیم. در ادامه با چند الگوریتم گوگل اشنا خواهیم شد.

 

الگوریتم پاندا گوگل (Panda algorithm)

الگوریتم پاندا اولین بار در فوریه ۲۰۱۱ برای مقابله با محتواهای بی کیفیت و کوتاه و سایت هایی که محتوا را از سایر سایت ها کپی می کردند توسط گوگل ارائه شد تا این سایت ها توسط این الگوریتم شناسایی و از امدن این سایت ها به نتایج اولیه گوگل جلوگیری و از طرف گوگل جریمه شوند. برای اینکه توسط این الگوریتم جریمه نشویم باید دقت کنیم که محتواهایی که ارائه میدهیم:

  • محتوای ما کم حجم نباشد.
  • محتوای ما تکراری نباشد.
  •  محتوای ما کپی شده از یک سایت دیگر نباشد.
  •  محتوای اصولی و درست تولید کنیم

الگوریتم پاندا گوگل

جالب است بدانید که نام این الگوریتم از نام خرس پاندا گرفته نشده‌است، بلکه از نام یکی از مهندسین گوگل، که برای اولین بار توانست الگوریتم را پیاده‌سازی کند، به نام Navneet Panda گرفته شده‌است.

 

الگوریتم پنگوئن (Google Penguin)

گوگل پنگوئن اولین بار در آوریل ۲۰۱۲ برای رتبه‌بندی صفحات توسط گوگل معرفی شد. یکی از راه های موثر برای بهبود رتبه در نتایج جستجوی گوگل ،لینک گرفتن از سایر سایت ها است، اما عده ای از طریق تکنیک‌های کلاه سیاه اقدام به افزایش لینک‌های خود می‌کنند که در واقع اقدام به خرید لینک میکنند، وظیفه این الگوریتم شناسایی و جریمه کردن این سایت ها است.

 

الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل (hummingbird algorithm)

این الگوریتم در سال 2013 به جمع الگوریتم های گوگل پیوست. این پرنده بسیار تیزبین و سرعت بسیار بالایی دارد بطوری که زمانی که درحال پرواز است انسان نمی تواند بال های او را ببیند. این الگوریتم از این پرنده و سرعت ان الهام گرفته  است. هنگامی که کلماتی را جستجو می کنیم این الگوریتم با سرعت بالا این کلمات را بررسی و سعی دارد که معنا و مفهموم این کلمات و مترادف انها را درک کند و بشناسد و درنتیجه نزدیک‌ترین نتایج را به شما نشان می‌دهد.

 

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم کبوتر (pigeon algorithm)

این الگوریتم در تاریخ جولای 2014 توسط گوگل معرفی شد. با این الگوریتم نتایج جستجوی ما در گوگل در موقعیت های مکانی مختلف متفاوت خواهد بود. بطور مثال با جستجوی عبارت “هتل های نزدیک من ” ،گوگل با توجه به الگوریتم کبوتر، نزدیک ترین هتل ها را با توجه به موقعیت مکانی ما یشنهاد می دهد ولی اگر همین عبارت را در یک موقعیت مکانی متفاوت جستجو کنیم ، لینک های پیشنهاد شده کاملا متفاوت خواهد بود!!

 

الگوریتم کبوتر گوگل

 

الگوریتم موبایل گدون (Mobilegeddon)

این الگوریتم در آوریل ۲۰۱۵ برای مقابله با سایت های غیر واکنش گرا توسط گوگل ارائه شد. زمانی که استفاده کاربران از موبایل برای کارهای اینترنتی نسبت به دسکتاپ بیشتر شد گوگل این الگوریتم را ارائه کرد تا سایت هایی که فقط با سایز دسکتاپ طراحی شده اند و با سایز دستگاه‌های موبایل و تبلت سازگاری ندارند را در نتایج جستجوی موبایلی فیلتر کند. شرایطی که یک سایت باید داشته باشد تا به اصطلاح موبایل فرندلی محسوب شود این هست که :

  1. سایت ما باید ریسپانسیو باشد و در سایزهای مختلف سایت ما به هم نریزد و بدون اسکرول افقی، قابل نمایش باشد.
  2. سایز فونت و متن ما با سایز صفحه ما مطابق باشد.
  3. ایتم هایی که در سایز دسکتاپ ما قابل نمایش هست روی سایزهای گوشی و تبلت هم قابل نمایش باشد.

 

الگوریتم موبایل گدون گوگل

 

در پایان

در این مقاله سعی کردیم که اشنایی مختصری از نحوه کار موتور جستجوگر گوگل و الگوریتم های ان داشته باشیم و باید به این نکته توجه داشت که، الگوریتم های گوگل مدام در حال به روزرسانی و تغییر هستند، درنتیجه برای بهبود سئو سایت نیاز هست که ما هم همراه با این تغییرات و بروزرسانی ها دانش خودمان را به روزرسانی کنیم تا بتوانیم رتبه خوبی در میان صفحات نتایج گوگل داشته باشیم. اگر قصد آنلاین کردن کسب و کار خود را دارید، شرکت حامی تک با ارائه خدمات مختلف ازجمله سئو در خدمت شما عزیزان است تا به شما عزیزان در این راه خدمت رسانی کند. برای همکاری با ما کافی است از طریق پل‌های ارتباطی با ما در ارتباط باشید.